InternetMarketingNieuwsSEOViral

Wat is een testimonial en hoe is dit in te zetten?

0

Mensen zijn kuddedieren. Klanten vinden de mening van andere klanten belangrijk en als het eerste schaap over de dam is, volgen er meerderen. Het is daarom belangrijk voor een bedrijf dat er positieve verhalen van andere klanten over de producten of diensten van het bedrijf te vinden zijn op hun site. Een testimonial is een goede manier voor een bedrijf om klanten op een positieve manier te beïnvloeden.

Een testimonial is een soort getuigenis waarin een klant zijn positieve ervaring met een product of een bedrijf verklaart. Het kan verschillende vormen hebben en de tekst kan lang zijn, zoals een blog, maar het kan ook een quote zijn.

Waar worden testimonials gebruikt?

Het wordt gebruikt op websites en in brochures, advertenties en reclames. De verklaringen worden geschreven door gewone consumenten, dus niet door bn’er of autoriteit in het betreffende vakgebied, zoals bij een endorsement. Deze gewone consumenten kunnen de verklaring vrijwillig schrijven, zoals op social media, op fora of in blogs, maar bedrijven zetten het ook actief in, waarbij ze consumenten verzamelen die voor op de website van het bedrijf hun positieve ervaringen willen delen. Bij deze laatste vorm worden soms ook wel verhalen verzonnen. Dit is alleen niet de bedoeling, want dat is een vorm van misleiding.

Voor bedrijven is een testimonial erg krachtig middel om klanten te overtuigen van hun producten of diensten. Als klant neem je namelijk vaker van een andere klant wat aan, dan van een bedrijf dat van zichzelf zegt dat ze een goed product hebben. Daarnaast, hoe meer mensen enthousiast van een product zijn, hoe meer anderen het ook gaan kopen.

Hoe is het in te zetten?

Zoals benoemd, is een testimonial op verschillende manieren in te zetten. Zo kun je een klant vragen om een korte quote die je op je website plaatst, maar je kan een klant ook vragen om een blog over een product te maken.

Bij het gebruikmaken van testimonials is er wel een aantal belangrijke aandachtspunten. Allereerst moet de testimonial specifiek gaan over het product of (een onderdeel van) de dienstverlening en er moet eenvoudige taal gebruikt worden. Het is belangrijk om de testimonial op de juiste plek te plaatsen. Zet het niet op een aparte website of pagina vol testimonials, maar bij het product of de dienst zelf. Wanneer het op de website bij het product zelf wordt geplaatst, wordt de kans groter dat de klant het zal kopen. De klant is er namelijk maar een klik van verwijderd.

Hoeveel testimonials moet je gebruiken?

Gebruik daarnaast niet te weinig testimonials, maar ook niet te veel. Wanneer er tientallen testimonials onder elkaar staan, die ongeveer hetzelfde zeggen, met enkele nietszeggende ertussen, is dat minder krachtig. Dan is het nog beter om er te weinig te hebben, dan te veel.

Ook is het krachtiger dat de persoon die de testimonial heeft ingezonden, ook te zien is. Bijvoorbeeld door het als video in te zenden of door er een foto bij te doen.

Vernieuw als laatste regelmatig de testimonials. Het is belangrijk dat het een doorlopend proces blijft.

Hoe kom je aan testimonials?

Het is dus duidelijk wat een testimonial is en hoe het ingezet kan worden. Maar hoe kom je eraan? Het is belangrijk om klanten te werven die een testimonial achterlaten. Een manier om hieraan te komen, is door na een online bestelling van een klant een mailtje naar hen te sturen met de vraag of de klant positief is over de aankoop. Leg daarbij uit dat je graag ervaringen van bezoekers wil verzamelen, om aan nieuwe bezoekers te laten lezen.

Als het klantcontact fysiek verloopt, en dus niet online, dan kan je een notitieboek met een pen klaarleggen in een winkel of bezoekersruimte. Daar kunnen klanten of bezoekers dan hun ervaringen in schrijven.

Wanneer je een testimonial op een website plaatst, is het verstandig om het stukje tekst iets aan te passen. Haal bijvoorbeeld typefouten eruit of zwak zinnen af, als ze te lovend zijn. Houdt contact met de klant en overleg met hen of ze akkoord gaan met de tekst en er nog steeds achter staat.

Een testimonial is dus een positieve verklaring van een klant over een product of dienst van een bedrijf, die bijvoorbeeld op de site van een bedrijf te vinden is. Het is erg nuttig voor bedrijven, omdat het de verkoop stimuleert van de producten of diensten waar het testimonial voor is geschreven.

Wat is een organogram en waarom heeft mijn bedrijf het nodig?

Vorig artikel

Wat is Yoy?

Volgende artikel

Ook iets voor jou

Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

More in Internet